15.03.2011

Det handler om prioriteringer.

bilde: fashion gone rogue


Jeg skal ikke legge skjul på at jeg liker farger. Den siste bloggen min het color me happy. Det sier sitt.

April utgaven av Vogue Nippon har klart å fange vårens 70 talls trend. Samtidig som de har lekt med farger og spennende snitt. Liker at kjolen er så pertentlig. Med en fin sløyfe i halsen. Den lakserøde fargen er bare til å dø av. Det er nå jeg skulle vært flink til å sy. Da kunne jeg laget fine kjoler som dette. Men det har jeg verken talent eller tolmodighet til. Så jeg får heller prøve å finne en fin kopi.

-----

Over til noe annet. Jeg trodde aldri jeg skulle si det , men jeg har lest min første selv-hjelp bok i dag. Klarte å lese den ut på en halvtimes tid. Og føler allerede at den har fått meg på bedre tanker. Den handlet om å hoppe ut i det og gjøre det nå. Ikke senere. Boken er direkte og rett på. Så jeg slipper alt som har med psykologi og sjelgransking og gjøre. 

Det sto skrevet om noe som heter 20/80 regelen. Har du en liste med ti oppgaver du skal gjøre. Er det vanlighvis ikke mer enn to av disse oppgavene, som faktisk er viktig i større skala. Men vi har en tendens til velge de resterende åtte oppgavene , fordi vi velger oftest de oppgavene som enklest å løse. Men som vi får minst igjen for i det lange og det hele. 

Har en liste hvor det står:
- Støvesuge
- Vaske opp
- Bli ferdig med en viktig oppgave
- Levere bøker på biblioteket

Jeg hadde først tatt en tur på biblioteket. Vært der så lenge som mulig. Fordi jeg er en mester i å utsette.
Så dra hjem. Og på slutten av dagen like før det blir mørkt ta frem støvesugeren. Den viktige oppgave blir ofte prioritert sist. 

Når jeg kom hjem i ettermiddag skrev jeg meg en liste. Jeg brukte ABCDEF metoden fra boken. A er viktigst , B mindre viktig osv.
Jeg gjorde hver oppgave ferdig før jeg begynte på neste. Klokken 10 kunne jeg krysse av alt på listen. 
( Med et par timer pause i mellom ) Utrolig deilig. Så dette skal jeg fortsette med. Jeg har plutselig blitt mye mer produktiv. Elsker det.


2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Superbra tips! Det går alltid mye tid på surring i stede for å bare gjøre det jeg må. Og ja til farger! Ingenting er som freshe farger :)

16. mars 2011 kl. 00:16  
Blogger JK sa ...

luisafernandadelmar: Freshe farger er gøy! Og tipsene har jeg allerede begynt å følge:)

16. mars 2011 kl. 02:59  

Legg inn en kommentar

<< Startsiden