29.11.2011

Om bøker og livet

Jeg har aldri vært god til å opprettholde uliker interesser som kommer og går, deriblandt blogging.
Og slenger du i et par t-skjeer ubesluttsomhet og et par dl med ønske om å skrive om alt, men ender opp med ingenting, da blir det ingen suksess. Men det var vell strengt tatt heller aldri meningen at bloggen min skulle verdenskjent og en super suksess. Det viktigste er å få luftet tanker, og skrive til krampa tar meg.

Over til det som har skjedd siden sist ...

Selv om det egentlig skal være full vinter og to sifret minusgrader ute, så er det " varmt" og votter og lue er ikke noe du trenger for å holde på varmen. Selv om vinteren har uteblitt, synes jeg hvertfall at den kan ta seg en tur når julen trer inn for fullt. Det er for ille med en jul uten snø. Det blir som en sommer uten sol, og  det går jo ikke.

Siden jeg ikke kan legge meg ut på plenen og lage snøengler, har jeg begynt å lese. Og her snakker jeg å lese romaner på flere hundre sider bare på et par dager. I forbindelse med skole har jeg en samlet reisevei på litt over en time hver dag. Og når jeg kommer hjem har jeg lest ferdig halve boken, samtidig som jeg er på vei til å stupe inn i neste bok. Jeg må neste for annledningen dele en fun fact: Før var lesing ensbetydig med tørre skolebøker og se og hør hos tannlegen. Nå er lesing ensbetydig med spennende reiser, fanstasier, spenning og humor. Internett fenomenet kjeder meg litt noen ganger. Jeg vil tilbake lukten av slitte bøker, handlenett full av spennende nye oppdagelser, og gleden av å bla til neste side i bok som egentlig ikke er din. Åhh, hverdagsmagi.

Jeg har stor interesse for bøker som omhandler samfunnstemaer, ungdom eller romaner med mye spenning og humor. Og jeg nøyer meg ikke med å lese en bok om gangen. Åh nei, her kaster jeg ikke bort tid. Her snakker vi to til tre bøker om gangen. For et par uker siden leste jeg en bok som heter Sex under Hitler: seksualitet og rasehygiene i Det tredje riket ( av Anna Maria Sigmund) samtidig som jeg leste tenåringsromanen Pretty Little Liars: Unbelievable( på engelsk) Som du ser, jeg er en kompleks person med interesser som spriker i alle himmelretninger.

Førstnevnte bok ble noe tørr etterhvert, så den la jeg fra meg når jeg hadde lest litt over halvparten.
I motsetningen til førstnevnte var Pretty Little Liars boken så spennende at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Utrolig avhengighetsskapende. Har seffølgelig sett serien, men den kan ikke måles seg bøkene når det gjelder å ta et dyprykk inn hver og en karakter, og deres liv og deres tanker. Utenom å lese tenåringsromaner er jeg ofte å se ved sosiologi, psykologi og samfunnsavdelingen. Dette er emner som er veldig spennende å lese om, men som jeg neppe kunne ha studert på heltid, så biblioteket er et ypperlig sted for å berike kunnskap og lære mye nytt og spennede. For er det noe jeg er, så er det vitebegjærlig.

Min fasinasjon for Pretty Little Liars startet et søndag hvor jeg kjedet livet av, og ikke hadde noen serier eller filmer å se på. Da logget jeg meg inn på facebook og spurte om anbefalinger på serier som var verdt å se. Kommentarfeltet ble fort fylt opp, og jeg ble hekta på tenåringserien Pretty Little Liars. Tror jeg slo rekord i å se to sesonger på en uke. Dette skjedde seffølgelig i de sene nattetimer, så det gikk utover søvn og morgen humøret mitt. Men gleden varte ikke lenge, og nå må jeg vente " helt" til januar.

Den siste boken jeg har leste handlet om hukommelse. I denne boken blir emnet hukommelse fortalt på en enkel og forståelsesfull måte med egne oppgaver for å få en bedre forståelse for hvilke områder i hukommelsen du kan forbedre. Den snakket også mye om å koble visuelle bilder med tekst, og en av oppgavene gikk ut på og huske et vist antall ord. Og når du hadde " pugget" disse ordene skulle du skrive ned de du husket. Dette var relativt enkle ord som tog, hatt, stol, jernbane etc. Ord som er lett å visualisere. Og jeg merket at hvis jeg visualiserte ordet tog, så var det lettere å huske det senere, enn hvis jeg hadde bare lest bokstavene. Veldig enkelt, men også veldig virkningsfullt.

Nå virker som jeg leser hele tiden. Jeg leser også flittig i skolebøkene mine og tar toget for å delta på klasser. Og for å avkoble baker jeg søte kaker eller lager god mat.

Til slutt et bilde som viser hvor spennende det kan være å lese. 


- J